Pages

Thursday, April 24, 2014

Hoera, 45! - My favorite things

vak10 442


Morgen word ik 45.

HOERA!

Ik ben niet altijd in jubelstemming. En de verhalen op dit blog gingen, de laatste tijd, misschien wat al te vaak over de keerzijde van jubel - over het donker, het gedoe, de twijfels, de zwartgalligheid. Allemaal dingen die geen vijanden van me zijn en die ik juist wil onderzoeken en begrijpen. Maar.. het mag ook wel eens wat kleurrijker. Vrolijker, misschien zelfs!

Morgen ben ik jarig. Als het weer meewerkt, zit ik ergens in Amsterdam het grootste deel van mijn kookboekencollectie te verkopen. Want ik ben geen culinair schrijver meer, al ben ik nog wel schrijver. Mijn leven verandert, continu, soms snel en soms langzaam. Maar ik heb zo ontzettend veel om blij over te zijn, dankbaar voor te zijn, gelukkig mee te zijn.

Daarom vanaf vandaag een maand lang elke dag een blogpost over iets leuks, lekkers, moois, grappigs, inspirerends.

Aftrap: een klein lijstje favorite things - de dingen waar ik nu blij van word.

Deadwood. Misschien, ja, misschien wel de beste tv serie die ik ooit zag. En ik zag (en zie) er heel wat. Wie Tony Soprano een interessant persoon vond, kan aan Al Swearengen zijn hart ophalen.

Ik kijk erg uit naar de nieuwe roman van Peter Heller. Zijn boek Dog Stars was geweldig.

Na de grote boekenkast opruimactie staan al mijn exemplaren van het BBC Good Food Magazine (verzameld sinds 1998) weer rechtop in de kast, zodat ik er elke ochtend een uit kan trekken om bij het ontbijt door te bladeren. Net als vroeger.

Elke dag: Dikzak.

Ik heb nog geen asperges op! En dat is jammer. Maar er naar uitkijken is fijn. Volgende week, dan gaat het zeker gebeuren.

Muziek om blij van te worden.

Laatst herbekeek ik alle foto's van onze ongelooflijke reis, een paar jaar geleden: Reis om de wereld in 49 diners. Ik was in mezelf aan het mopperen dat ik dit jaar geen geld heb voor een dergelijk avontuur. En bedacht me toen ik het hele blog had gelezen dat het wel heel bijzonder is, dat ik destijds wel het geld had om dat allemaal te doen, en hoe blij ik daarmee ben.

Binnenkort weer het rabarbermenu bij de Rollende Keukens!

Tot zover maar even. Laat ik niet al mijn positieve kruit op dag 1 verschieten.

Foto: de tuin in Salzburg waar ooit Maria en de kinders ronddartelden.

No comments:

Post a Comment